Reviews
Verarbeitung gut. Insbesondere bei hohen Zatrzymuje ungleichmäßige Lichtverteilung.
Testowałem zmienny filtr szary firmy K&F na obiektywie Tamron 28-200mm F/2.8-5.6 DI III RXD i Sony SEL-20F18G, na neutralnym białym tle. Ponieważ używam już stałych filtrów ND firmy K&F i jestem z nich całkiem zadowolony, byłem ciekaw, jak ten filtr będzie się sprawował. Zalety filtra o zmiennej gęstości neutralnej firmy K&F: - Znacząco tańszy niż zakup kilku filtrów o stałej gęstości. - Zajmuje mniej miejsca i wagi. - Podczas filmowania można uzyskać płynne przejścia bez obróbki końcowej. — Przyjemne uczucie. - Uchwyt do regulacji bardzo dobrze rozwiązany. Mój wniosek: Filtr K&F osiąga dobre wyniki, zwłaszcza przy niskich przysłonach między 1,5 a 4 przysłony. Dodatkowo jednak zwiększa się nierównomierność rozkładu światła na brzegach obrazu. Jest to tym bardziej zauważalne, im krótsza (np. 20mm) ogniskowa. Przy 10 przysłonach efekt X staje się widoczny. Wierność kolorów nie jest zbyt neutralna i ma lekko żółte zabarwienie, ale można je później łatwo skorygować za pomocą balansu bieli w nagraniach RAW. Ocena ustawionej gęstości za pomocą skali na filtrze jest możliwa tylko w przybliżeniu, co prawie uniemożliwia ręczne obliczenie czasów naświetlania. Jednak nowoczesne aparaty, takie jak seria Sony a7, potrafią wiarygodnie obliczyć czas naświetlania za pomocą filtra. Gwoli ścisłości trzeba też powiedzieć, że wspomniane słabości występują w mniejszym lub większym stopniu przy każdym zmiennym filtrze szarym. Stąd moja rekomendacja dla ambitnych fotografów, aby używali filtrów ND o stałej gęstości. W zakresie 1. Od 5 do 4 stopni przysłony zmienny filtr firmy K&F może być również używany do zdjęć wysokiej jakości. Specjalnie dla filmowców K&F powinien być atrakcyjnym filtrem w rozsądnej cenie. Tutaj upadły wady moim zdaniem mniej istotne. Przetwarzanie jest udane pod każdym względem. Filtr jest łatwy w użyciu bez przypadkowego dotykania soczewek palcami.
16.11.2022